• klaudiaput005

Czy wygórowane oczekiwania mogą zrujnować życie ?

Zaktualizowano: kwi 8

Obniżając satysfakcję i radość życia ?





Czy zastanawiałeś się ostatnio co wpływa na poczucie szczęścia i satysfakcji czerpanej z dnia codziennego?


Często słyszę od pacjentów żyje w stresie, chronicznie jestem zmęczona nie odczuwam już radości z aktywności, które niegdyś dawały mi radość.


Dlaczego tak się dzieje, gdzie tkwi przyczyna? Co determinuje twój nastrój, co wpędza i wywołuje stres czy zakłopotanie?


Coraz więcej badań wskazuje na to, iż to właśnie nasze myśli i pojawiające się w głowie oczekiwania rządzą naszym samopoczuciem.Oczekiwania determinują myśli, które wpływają na sposób spostrzegania siebie przez pryzmat realizowania postanowień, spełnienia oczekiwań.




Często spotykane ,, Bądź lepszą wersja siebie.. “ - Oczekiwania wobec siebie są korzystne czy wyrządzają szkody….



Załamanie, złość, smutek to najczęściej spotykane emocje które wywołują wygórowane ambicje i oczekiwania. Gdy coś idzie niezgodnie z planem, który zakładaliśmy, nie tak jak powinno, zamiast szybkiej adaptacji pozwolenia sobie na rewalidację swoich oczekiwań wpadamy w pułapkę definiowania siebie przez pryzmat osiągnięć. Posługując się schematem będę warty miłości, szacunku uznania tylko wówczas jak coś osiągnę.


Rzeczywistość często jest nieprzewidywalna, nie mamy kontroli nad wszystkim jej czynnikami, pojawia się wiele sytuacji zewnętrznych niezależnych od nas. Brak akceptacji i umiejętności adaptacji do nowej sytuacji wpędza w rozgoryczenie, frustracje a jednocześnie determinuje poczucie własnej wartości.


Finalnie przynosząc więcej szkody niż korzyści.Myśląc ,, a miałem mieć to już zrobione, miało być inaczej, znowu jest coś nie tak ….” nie ułatwia.


Przecież zawsze może być lepiej zawsze możesz być ,, lepsza wersja siebie” a jak nie będziesz to co wtedy...


Chociaż każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, 99 % społeczeństwa wpada w ten kołowrotek który pochłania znaczną część naszej energii i niekorzystnie wpływa na poczucie satysfakcji czerpanej z życia. Brak umiejętności zatrzymania się, przeżywania ,, tu i teraz” - czerpania radości z danej chwili, tego co już osiągnęliśmy, docenienia siebie, tego co mamy, co robimy dla siebie, innych. Nie potrafimy się cieszyć, a w zamian stawiamy wciąż nowe cele i oczekiwania.


Kiedy zaczniesz ćwiczyć i walczyć o lepszą sylwetkę zawsze ona może być lepsza, nawet jeśli uznasz że jest ona już idealna ( co rzadko się zdarza żeby ktokolwiek tak pomyślał) doszukujesz się innych uchybień w rozwoju zawodowym czy bliskiej relacji.

Zawsze jest co do poprawy…





Aby ocenić życie jako satysfakcjonujące mogę odczuwać tylko radość.

Brak zezwolenia na odczuwanie smutku, rozczarowania, złości.


Od najmłodszych lat jesteśmy uczeni poprzez bajki i opowieści iż szczęście to radość, spokój. Nie ma tu miejsca na złość, smutek czy łzy. Te drugie symptomy definiują życie jako gorsze, nieszczęśliwe.


Niestety to tak nie działa, każda emocja jest potrzebna i o czymś nam mówi, z każdej emocji powinniśmy wynieść lekcję.

Negatywne emocje mogą pełnić rolę informacyjną ,, to mi się nie podoba, tego nie chce”, ostrzegawczą a również mogą okazać się pomocne w przepracowaniu pewnych sytuacji . Dzięki temu możemy lepiej sobie radzić w przyszłości.

Smutek w sytuacji śmierci czy rozstania to zupełnie normalne i potrzebne uczucie. Możemy budować tarczę ochronę, przybierać maski ale tylko dopuszczając do siebie trudne emocje, mamy szansę poczuć ulgę.



Jak zwiększyć komfort swojego życia , nie pozwalając by Oczekiwania determinowały poczuciem szczęścia


  1. Ustal swoje oczekiwania, oceniając czy są one realistyczne

  2. Ustal ograniczenia co może spowodować trudności z ich spełnieniem

  3. Zastanów się jak możesz zminimalizować owe ograniczenia

  4. Sporządź plan realizacji swojego celu, zadania

  5. Określ czas i efekt po jakim rozpoznasz iż zostało to osiągnięte

  6. Wyznacz wzmocnienie zastanów się jak możesz się docenić, wesprzeć okazać sobie wdzięczność celebrując owy sukces


A co z oczekiwaniami w stosunku do innych...


Będąc w związku mamy tendencję do projektowania na partnera różnych, często własnych motywacji. A osoba z którą jesteśmy ma przecież swoją historię, swoje ograniczenia, którym trzeba dać przestrzeń. Czasami warto wziąć pod uwagę różnice w funkcjonowaniu wynikającej z odmiennych wzorców funkcjonowania, różnych schematów a również wartości.




Gdy uświadomimy sobie, że oczekujemy od ludzi i otoczenia rzeczy niemożliwych, niezgodnych z ich naturą tutaj już trzeba popracować nad własnym myśleniem.



Sukces możemy osiągnąć tylko wówczas gdy będziemy okazywać wdzięczność i szacunek.

Koncentracja na pozytywnych stronach życia to jedyna możliwość dojścia do harmonii i poczucia radości życia. Wdzięczność, skupienie się na tym co tu i teraz. Docenianie siebie, docenianie innych. Przyzwolenie do popełniania błędów, niewłaściwych wyborów. Zezwolenie na odczuwanie całego wachlarza emocji, próba ich zrozumienia i akceptacji. Takie jest życie różnorodne,

warto wykorzystywać każdy nieodpowiadający nam element jako sygnał do refleksji , na udzielenie sobie odpowiedzi czego chce a czego bym nie chciał. Mimo tego, iż na razie mi to nie pasuje akceptuje to, poddaje refleksji, uświadamiam sobie co może to powodować jak mogę nad tym zapanować. Tylko pełna akceptacja da poczucie szczęścia.




Od dziś żyj bez oczekiwań!



Powtórzę raz jeszcze pierwszy krok to świadomość a za nią zaraz akceptacja - Akceptacja Siebie, Uznanie i Szacunek do siebie takim jakim jestem.


Tylko poczynając od świadomości i akceptacji możemy poczuć spełnienie i cieszyć się radością płynącą z każdego dnia.



A gdy sobie nie poradzę,

kiedy nie jestem w stanie zaakceptować takiej sytuacji




Niekiedy historia i ówczesne doświadczenia mogą mieć tak silny wpływ,że trudno będzie poradzić sobie w pojedynkę. Gdy zaczniesz zauważać, że oczekiwania obniżają nastrój – a sam nie jesteś w stanie ich poskromić, nie radzisz sobie - zasięgnij pomocy specjalisty.


W procesie psychoterapii wraz z terapeutą podejmiesz pracę nad świadomością danej trudności i czynników ją wywołujących. Zauważając ten stan i przekierujesz swoje myśli próbując skupiać się na pozytywach. Ćwiczenie swojego umysłu pozwoli Ci zapanować nad jego reakcjami. Zaprzestanie zamartwiania się i stawiania sobie wygórowanych wciąż nowych oczekiwań pozwoli na maksymalne odczuwanie radości i satysfakcji tu i teraz.


pozdrawiam psycholog, psychoterapeuta Klaudia Put

38 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie