• klaudiaput005

Psychoterapia I Wsparcie Psychologiczne Dla Pracowników






Psychika każdego człowieka to sposób przeżywania emocji, przekonań kluczowych, automatycznych myśli czy też ,, wypracowanych” schematów wedle których

funkcjonuje.



Co Jest we mnie? Z czym się mierze każdego dnia? Co zrobić by nie zatracić swojego potencjału? By reagować w adekwatny sposób budując satysfakcjonujące relacje zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym?


Zrozumienie siebie, zrozumienie relacji z pracodawcą jak i pracownikami, nadmierna odpowiedzialność związana z awansem, zmiana pracy, konflikt w zespole, chroniczny stres.



To Tylko Kilka Trudności Z Którymi pracownicy borykają się każdego dnia

Świadomość i potrzeba pomocy i wsparcia psychologicznego rośnie z dnia na dzień. Stres, lęk, konflikty interpersonalne w życiu prywatnym jak i zawodowym dają się we znaki i odbijają swoje piętno na zdrowiu psychicznym i możliwości czerpania satysfakcji.


Co zrobić by temu zapobiec, jak pracować ?

Najefektywniejsza okazuje się psychoterapia poznawczo- behawioralna i stosowane jej techniki w procesie psychoterapii.






Najczęściej zgłaszaną trudnością przez pracowników jest uczucie chronicznego stresu. Czym jest stres? Jak wpływa na zdrowie psychiczne, komfort i efektywność pracy? Jak sobie z nim radzić by czerpać satysfakcję i radość w pracy jak i w życiu prywatnym?



Czym jest Stres?


Z psychologicznego punktu widzenia wyróżniamy dwa rodzaje stresu eustres i dystres. Eustres, który działa motywująco i powoduje pobudzenie psychofizyczne. Dzięki czemu mamy motywację do zmiany i działania na większych tzw obrotach. Eustres działa mobilizująco, trwa krótki okres czasu bez nadmiernej produkcji kortyzolu. Zaś Dystres działa destrukcyjnie i w dłuższej perspektywie prowadzi do wycieńczenia organizmu. Owym stresem mogą być trudne wydarzenia, ciężko decyzję, nadmierna odpowiedzialność czy poczucie winny mające miejsce w środowisku zawodowym jak i prywatnym. Dystres inaczej ujmująć to reakcje emocjonalne, które są zależne od indywidualnej interpretacji i oceny poznawczej każdego z nas.





Choroby Somatyczne spowodowane nadmiernym stresem


Mamy dostęp do coraz większej bazy informacji z których wynika, iż stres odbija swoje piętno na zdrowiu somatycznym.


Z badań wynika, iż ekstremalny, przewlekły stres wpływa na układ nerwowy, prowadzi do aktywacji nerwu sympatycznego przy jednoczesnym zahamowaniu nerwu parasympatycznego. Finalnie dochodzi do masywnego wyrzutu adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu. Przez podrażnioną ścianę serca może dojść do rozpoczęcia poważnej choroby psychosomatycznej którą jest Nerwica Serca.



Kolejny zaburzeniem zdrowia somatycznego na które wpływa przewlekły stres to Dyskineza Dróg Żółciowych, która objawia się tradycyjnymi wzdęciami, zaparciami czy biegunką.Ta choroba polega na nadmiernym lub niedostatecznym obkurczaniu się pęcherzyka żółciowego. Podczas sytuacji stresogennych dochodzi do krótkiego sekundowego lecz stale powtarzającego się tzw. spazmu dróg żółciowych. Wówczas żołądek nie otrzymuje odpowiedniej porcji żółci do strawienia pokarmu. W sytuacji jej braku dochodzi do produkcji kwasu żołądkowego. Jego nadmiar prowadzi do produkcji refluksu, zgagi, bólu brzucha o charakterze sycącym jakby głodowym. A co niebezpieczniejsze przerzucanie kwasu do trzustki mogą prowadzić do przewlekłego zapalenia a także do raka


Kolejna coraz częściej spotykana chorobą wynikającą z nadmiernego stresu jest Zespół Jelita Drażliwego inaczej nerwica jelit. Jest to zaburzenie czynnościowe układu pokarmowego. Ta choroba polega na dysfunkcjonalnej pracy mięśni gładkich układu pokarmowego, które na skutek stresu ulegają obkurczeniu i wywołują twz. spazm jelit zaburzając prawidłowe ruchy perystaltyczne.


To podstawowe dolegliwości o których diagnozie mówią pacjenci w gabinetach psychoterapeutycznych. W chorobach psychosomatycznych leczy się nie tylko skutek lecz przede wszystkim przyczynę





A więc: wszystko w twoich rękach - Leczenie - Zapobieganie- Psychoterapia


Kluczową jest umiejętność adekwatnej interpretacji owej sytuacji oraz posiadanych umiejętności radzenia sobie w takich sytuacjach. Zanim przejdziemy do ćwiczeń pomagającym na radzenie sobie ze stresem zastanówmy się czym on jest i co go powoduje.


Świadomość jest Kluczowa.


W tym celu postaraj się odpowiedzieć na następujące pytania:


Kiedy doświadczyłeś stresującej sytuacji:


  1. Jakie emocje się pojawiły?

  2. Co się działo z twoim ciałem?

  3. Jakie myśli o sytuacji, o sobie i innych pojawiły Ci się w głowie

  4. Jak się zachowałeś?




Dlaczego przeżywamy Emocje?


Z punktu widzenia neuropsychologii i biologii emocje odgrywają kluczowe znaczenie, gdyż dochodzi do pobudzenia struktur układu nerwowego i zaistnienia zmian hormonalnych. dzięki którym zwiększa się efektywność procesów nerwowych. Z jednej strony mobilizacja do działania lecz przewlekły stres i silne jego natężenie prowadzi do obciążenia zdrowia psychicznego. Długotrwałe utrzymanie się sytuacji stresogennych przyczynia się do zwiększenia drażliwości, bezsenności lub nad senności,, zaburzenia koncentracji sięgania po używki, zaburzeń nerwicowych a nawet depresji.



Co się dzieje z moim ciałem?


Każdy pewnie wie, iż w sytuacji stresującej w organizmie zachodzą reakcje fizjologiczne. W sytuacji doświadczania stresu w mózgu dochodzi do aktywacji podwzgórza, które ma wpływ na dwa układy neuroendokrynne układ współczulny i korę nadnerczy. Wówczas odczuwasz jak szybko zaczyna walić serce, dochodzi do drżenia rąk, czy potliwości. Podwyższone ciśnienie, spłycony oddech . Uwalniane są hormony: kortyzol, adrenalina i noradrenalina, które przyspieszają metabolizm. Układ odpornościowy pracuje na najwyższych obrotach. Nadmierne przechowywanie owej energii w organizmie i brak umiejętności regulacji zaistniałych procesów prowadzi do wycieńczenia organizmu i destrukcji układu nerwowego. Mozna rowniez dojsc do oslabienia ukladu odpornosicowego i podatności zachorowania na rozne choroby.





Co Zrobić Jak radzić sobie z sytuacją stresową:


Co jest kluczowe:

  1. Rozpoznanie

  2. Właściwa interpretacja

  3. Uważność

  4. Dzielenie się Emocjami








Nabywane Umiejętności I Stosowane Ćwiczenia w Procesie Psychoterapii,


  1. Zrozumienie Stresu Zrozum co Cię Stresuje


Pomyśl o rozwoju, ważnym zdarzeniu życiowym, codziennych kłopotach, które akurat przeżywasz. Opisz tę sytuację. Zastanów się jakie jej aspekty stresują Cię w szczególności i dlaczego?


Pomocne mogą okazać się pytania:


  • co czujesz w sytuacji w związku z tą sytuacją

  • jakie potencjalne bądź rzeczywiste straty wiążą się z tą sytuacją

  • do jakiego stopnia sam się zdecydowałeś na ta sytuacje, jaka masz nad nią kontrolę? Co możesz zrobić w związku z nią?

  • Czy w jakimś stopniu mógłbyś ją zaakceptować? Co chciałbyś zmienić? Jakiej pomocy/ wsparcia potrzebujesz?


2) Łagodzenie stresu i uczuć w ciele poprzez wizualizację, ćwiczenia uważności oddechu i relaksacji




3) Wyrażanie Myśli i Emocji - na piśmie, odgrywanie scenek, wizualizacja


4) Analiza Postrzegania Siebie, Innych, Relacji, Analiza Myśli, Przekonań, Reinterpretacja Myśli i Przekonań Kluczowych


5) Zdobywanie Kontroli Nad Stresem


5) Zwiększanie Pewnością Siebie


w sytuacji pracy nad poczucie własnej wartości siebie i radzeniu sobie ze stresem pomocne okazują się pytania:


  • z jaką sytuacją masz do czynienia

  • ocena swoich zdolności do uporania się z zaistniałą sytuacją

  • oceń dlaczego uważasz, że potrafisz bądź nie potrafisz poradzić sobie z owa sytuacją

  • Czy w życiu spotkałeś już poważny stres?

  • Jak wówczas sobie radziłeś?

  • Czy możesz wykorzystać nabyte umiejętności do teraźniejszej sytuacji?

  • Jakie inne zasoby, wsparcie, wiedzę możesz wykorzystać?


6) Nabywanie umiejętności akceptacji tego na co nie ma się kontroli na co nie ma się wpływu, nauka szybkiej adaptacji do nowej sytuacji i ograniczenie przeżywanego stresu. Gdy zrozumiesz jakie rzeczy możesz kontrolować a na jakie nie masz wpływu, ułóż plan odnośnie tych pierwszych. Rozbij zadania na etapy , określ czas ich wykonania. Przewiduj przeszkody, i co najważniejsze określ nagrodę, wzmocnienie za osiągnięcie/ zmianę.




7) Wzmacniaj siebie - zastanów się nad swoimi zasobami, osiągnięciami, co mówią o Tobie i dlaczego . Pod koniec każdego dnia rób wpis ,, wdzięczności dla samego siebie”, by walczyć nad poczuciem winny zastanów się co byś czuł gdyby sytuacja odwróciła się - stawiając siebie w sytuacji drugiej osoby. Aby walczyć z perfekcjonizmem należy nauczyć się zwalczenia przeceniania negatywnych konsekwencji popełnienia błędu jak i wzmacniania poczucia pewności siebie.


Budowania właściwego obrazu siebie i nauka samowspółczucia. Reinterpretacja myśli, przekonań, praca nad utartymi schematami, wypracowywanie odpowiednich sposobów interpretacji sytuacji, rozpoznawania i regulacji emocji. Nabywanie umiejętności zarządzania stresem, sprawowaniem kontroli, uwolnienia się od nadmiernego poczucia winny jest kluczowym do warunkowania satysfakcji i radości czerpanej w życiu prywatnym jak i zawodowym.



pozdrawiam serdecznie


psycholog, psychoterapeuta Klaudia Put









55 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie