top of page

Zaburzenia Ze Spektrum Autyzmu - Jak Sobie Radzić Na Co Dzień

Zaktualizowano: 8 kwi 2021



Osoby ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera w szczególny sposób odbierają świat i rzeczywistość.

Wśród objawów ASD często występują silne zainteresowania lub pasje, które odbierane są jako dziwne i problematyczne. Koncentracja i szczególne zainteresowanie stricte jedną konkretna kategorią zawęża spostrzeganie i całościowy odbiór rzeczywistości.

Niekorzystnie wpływa to również na relacje społeczne i odbiór danej osoby przez rówieśników.


Co Zrobić Jak pomóc ?!!


Po Pierwsze – KONTROLUJ DOSTĘP NIE ZAINTERESOWANIE !!!

Każdy ma prawo wybrać  własną pasję bądź hobby. Jednak nie właściwe jest  poświęcanie temu całego swojego czasu. Destrukcyjne jest gdy dominuje ona całym życiem a każda aktywność czy rozmowa prowadzi do jednego tematu.

Niesie to za sobą dyskomfort, wiele trudności w szczególności w odbiorze danej osoby przez społeczeństwo.


Jak Pomóc ? Jak Reagować?



W tej sytuacji należy pomóc osobie z autyzmem w nauczeniu się, gdzie i kiedy możliwe i właściwe jest oddawanie się swojej pasji.


Zwłaszcza gdy szczególne zainteresowanie nie jest odpowiednie dla osoby w pewnym wieku, np. młody dorosły nadal uwielbia pociągi, zbierać pokemony bądź figurki z bajek.

Wówczas podczas terapii/ psychoterapii dana osoba powinna nauczyć się, że jej zainteresowanie jest w porządku lecz powinno być częścią jego życia domowego.

Nie może władać jego czasem w szkole czy w pracy.

Nauczyć się, że może rozmawiać o swoim zainteresowaniu lecz musi mieć świadomość, że inne osoby w jego wieku nie będą zainteresowane tą rozmową.




Wzmacniaj Podejmowanie innych tematów rozmów jak i ograniczenie się od rozmowy na wybrany przez siebie temat.


Kluczowym jest Nabywanie  Umiejętności Różnorodnych Tematów Do Rozmowy

Niektóre osoby muszą nauczyć się mówienia o czymś innym niż tylko o swoich szczególnych zainteresowaniach. Struktura wizualna może często wspierać tą umiejętność. Świetnie sprawdzająca się propozycja  stosowana w gabinecie z psychoterapeutą  która w dalszym postępowaniu pacjent przenosi na życie rodzinne to ,, Bilety Konwersacyjne”

Dana osoba dostaje początkowo  20 biletów które może wykorzystać dziennie na rozmowę o swoim ,, specyficznym zainteresowaniu” ( dzięki temu odbiera tą interwencje jako atrakcyjną i chętnie podejmuje współpracę)  z dnia na dzień liczba biletów zmniejsza się a dana osoba dostaje inne bilety dzięki którym będzie rozmawiać na tematy ją mniej interesujące aczkolwiek w dalszym ciągu będące w kręgu jej zainteresowań. Z biegiem trwania terapii dana osoba nabywa umiejętność rozmowy na różne tematy co korzystnie wpływa na kształtowanie się jej relacji w społeczeństwie.



Drugim często zgłaszanym problemem z jakim borykają się osoby ze spektrum autyzmu są zaburzenia odżywiania i schematyczność spożywania posiłków. Jednostajna, monotonna dieta.



Coraz częściej pojawiająca się trudnością u osób z zaburzeniami spektrum autyzmu jest wybiórczość pokarmowa. Schematyczne spożywanie posiłków, monotonna dieta ma niekorzystny wpływ na samopoczucie zdrowie psychofizyczne każdego z nas.


Jak kształtować zdrowe nawyki żywieniowe?


Jak nad nimi pracować zwłaszcza u osób z zaburzeniami spektrum autyzmu u których przywiązanie do stałych, schematycznych produktów jest tak silne?!


Z analizy i wyników badań nad przepracowywaniem schematów i pracą z zaburzeniami odżywiania efektywna okazuje się psychoterapia. Praca nad zrozumieniem występowywania owych sztywności, nawiązywanie odpowiedniej relacji z jedzeniem a przede wszystkim wypracowywanie nowych korzystnych dla funkcjonowania organizmu nawyków żywieniowych.


W wypracowaniu i zmianie odżywiania ważna jest harmonia, spokój i zgoda wewnętrzna. Nie należy zmuszać dziecka do spożywania niechcianych posiłków.


Skuteczną metodą jest zapoznawanie go z nowymi zdrowszymi wersjami pożywienia. Stosowanie pomocy wizualnych aby pokazać dziecku, że najpierw ma wziąć kęs preferowanego przez siebie pożywienia a następnie spróbować coś czego teoretycznie nie lubi. Każda porcja niechcianego posiłku zostaje wynagrodzona zjedzeniem czegoś pożądanego.







Pamiętajmy aby stawiać małe, miarowe kroki naprzód. Niektóre dzieci mogą mieć problem z zaakceptowaniem czegoś nowego na swoim talerzu, a tym bardziej z przełknięciem nieznanego produktu. Zacznijmy od umiejscowieniem nowego pożywienia  w miseczce obok talerzu dziecka.



Zwróć uwagę, że dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu, zespolem Aspergera często też borykają się z nadwrażliwościa zapachowa na wszelakie produkty. Codziennie staraj się przesuwać miseczkę bliżej talerza dziecka w celu pozwolenia zaakceptowania przez nie nowego produktu. Następnie poproś dziecko o dotykanie, wąchanie. Niech interakcja dziecka z jedzeniem staje się coraz głębsza. Najpierw połóż mu dany produkt na języku i poproś aby wypluło. Dopiero w kolejnym etapie poproś o połknięcie. Oswajanie wzrokowe, zapachowe wpłynie korzystnie na późniejszą chęć smakowania.



Zachowaj spokój i odpręż się. Zmuszanie dzieci do jedzenia kiedy są zaniepokojone lub stawiają opór prowadzi do walki o dominację, która z całą pewnością przemieni miejsce posiłków w pole bitwy. Kłótnie, przymilanie się do dziecka albo karanie go za to, że nie jakiegoś pokarmu wytworzy długotrwałe problemy emocjonalne związane z jedzeniem.


Wszyscy zmieniamy swoje nawyki żywieniowe w ciągu życia. Możemy przez pewien czas lubić jakieś produkty a później nie jeść go przez kilka miesięcy. Do żywienia dzieci  również należy podchodzić z dystansem. Zdrowy rozsądek i balans odgrywa tu kluczową rolę. Nie narzucajmy dziecku sztywno ,, swoich preferencji żywieniowych”. Celem właściwego żywienia jest stałe zapewnienie dziecku wartości odżywczych zawartych w różnych rodzajach pożywienia. Co to oznacza?! Prawidłowa dieta powinna składać się z porcji co najmniej trzech warzy, dwóch owoców, porcji mięsa bądź alternatywnego źródła białka oraz z czterech produktów mlecznych. Dzieci mogą rozszerzać swój repertuar żywieniowy w miarę jak będą dorastać. 


Co ze schematami w żywieniu ? Czy je zmieniać?!


Schematyczna i monotonną dietę możemy próbować rozszerzyć korzystając z programu terapii o której pisałam na początku.




Natomiast gdy twoje dziecko je tylko określone pokarmy, zachowanie elastyczności jest bardzo ważne. Tutaj kluczowym jest dostarczanie odpowiednich wartości odżywczych. Jeżeli dziecko żywi się kurczakiem, marchewkami i pałeczkami serowymi i ma ochotę zjadania tego na śniadanie nie ma żadnych przeciwwskazań aby mu to podawać. Nie warto toczyć walki i wojny o zjedzenie w porze porannej posiłku śniadaniowego. Jeśli w porze obiadowej wykazuje chęć na zjedzenie owsianki, owoców, jogurtów również jest to w porządku. Założenie, że określone dania możemy jeść o konkretnych porach jest zwyczajem kulturowym i nie jest najważniejsze. Celem jest odżywcza i zbilansowana dieta i wypracowywanie zdrowych nawyków żywieniowych.


pozdrawiam serdecznie psycholog, psychoterapeuta Klaudia Put
















78 wyświetleń0 komentarzy
bottom of page